Tuesday, December 15, 2009

2009: Menyingkap Sebuah Ceritera

Salam buat semua pembaca blog.
Sudah lama diri ini tidak menjengah ke ruang coretan rasa dan hati.
Bukan sengaja mahu menyepi, tetapi kesibukan menguasai diri.

Tahun 2009 sudah pun mahu hampir ke penghujungnya.
Banyak perkara yang berlaku dalam tahun ini.
Ada yang manis dan tidak kurang juga yang pahit.
Namun inilah kehidupan.
Penuh cabaran dan dugaan yang harus kita tempuhi dengan tabah.
Qada' dan qadar yang telah ditentukan-Nya sepanjang tahun ini diterima dengan hati yang terbuka.

Kejohanan Debat Piala Naib Canselor baru berakhir. Dengan pencapaian yang boleh dikatakan agak cemerlang, kejohanan kali ini betul2 memberikan keyakinan buat saya dan sekarang saya percaya yang kadangkala tikus pun mampu kalahkan gajah:):)
Menang 4 sidang dari 6 sidang memberi petanda yang baik buat diri saya untuk lebih berusaha untuk menjadi lebih baik. Terima kasih buat semua keluarga debat saya:):)

Pencapaian dalam akademik boleh dikatakan agak baik dengan mengekalkan anugerah dekan yang saya terima untuk kali ketiga berturut2. Alhamdulillah. Saya berasa sangat bersyukur di atas nikmat yang telah diberikan kepada saya. Namun, saya kira ruang untuk peningkatan masih terbuka dan saya masih lagi menyimpan hasrat melihat angka 4.0 tercatat di slip keutusan peperiksaan saya. 3.95 pada semester 2 dan 3.96 pada semester 3 bagaikan mendorong saya untuk lebih berusaha.
Semester depan subjek yang akan diambil kelihatan agak sukar. Permainan nombor bakal disambung kembali dengan subjek ekonomi. Pengetahuan tentang isu semasa bakal menjadi cabaran dalam "Issues In Modern Malaysia". Sudah pasti ianya pasti memberi banyak lagi cabaran.

Semester depan saya ada tanggungjawab besar untuk saya laksanakan. Menjadi ketua projek Festival Komunikasi a.k.a FESKOM membuatkan saya tidak mampu untuk duduk diam. Kejayaan FESKOM yang lepas menjadi penanda aras buat saya dan ahli KOMED yang lain merancang sesuatu yang lebih baik. Strategi perlu diatur dalam masa yang sama menyeimbangkan diri ini dengan pencapaian akademik yang baik dan kecemerlangan kokurikulum yang konsisten.

Tahun ini, saya kehilangan nenek tersayang. Saya hanya mampu berdoa yang rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama insan-insan yang terpilih. Amin.
Keadaan ayah saya yang kurang sihat pula bagaikan memberi saya satu dorongan untuk lebih tekun belajar demi masa depan saya sendiri. Semoga kesihatannya bertambah baik. Amin.

Diharapkan agar kehadiran tahun baru 2010 bakal menjadi satu lagi tahun yang cemerlang buat diri ini. Amin. Saya mendoakan yang terbaik buat semua.

Akhir kata saya ingin memohon kemaafan kepada semua jika diri ini ada mengguris perasaan semua baik dari segi perlakuan, perbuatan mahupun percakapan. Doakan agar saya dapat menjadi insan yang lebih baik dari sebelum ini. Terima kasih kepada keluarga, rakan-rakan dan semua yang sudi mengisi sebahagian kenangan perjalanan ini.

Friday, November 13, 2009

Alhamdulillah.

Salam buat semua pembaca blog.
Dah lama dah tak menjenguk ke blog ini dek kesibukan yang teramat sangat.
Bukan sibuk sikit2, tapi sibuk mengGILA:)
Semester ini banyak perkara manis, pahit, masin dan masam yang berlaku.
Bak kata orang, CUKUP RASA lah semester ni.

Semester ini jugaklah saya dilantik menjadi class rep which is one of the HARDEST thing yang saya pernah buat. Serius susah dan tension.
Penat2 pergi photostat assignment untuk classmate, last2 ada yang buat bodoh n tak ambik printed materials dari saya. Bengang. Serius bengang.
Ok. Next semester cari class rep baru k.
Masa tu baru tahu langit tinggi atau rendah.

Yang lain tu malas nak komen.
Kepenatan dan bosan.

On the academic side, semester ni banyak benda baru yang saya belajar.
Dari Adobe InDesign sehinggalah memegang kamera, semua pengalaman nie amat manis dan takkan pernah saya lupakan.
Subjek2 semester ni boleh tahan mencabar.
Final exam dah habis dan kecuakan dan kerisauan menunggu keputusan.
Harap dapat apa yang saya hajatkan.
Carry marks a.k.a On going assessment pun boleh tahan menakutkan.

So, harap dapat keputusan yang baik. Amin.

Jadi, cuti semester memang dinantikan oleh semua pelajar UiTM Melaka rasanya.
Saya?
Menghabiskan masa di Melaka bermula minggu depan (20 November) untuk menyertai Kejohanan Debat Piala Naib Canselor a.k.a VC Cup.
Wish me luck k.

Kehidupan ini bukanlah untuk kita sesalkan tetapi untuk kita hargai dan memperbaiki setiap kesilapan. Semoga semua rakan2 di UiTM Lendu selamat pulang ke destinasi masing2. Jumpa lagi semester hadapan jika panjang umur dan ada rezeki. Maaf atas segala kekhilafan.
I will miss you guys especially

My Roommates
Raz, Raydwin, Gaduk n Mus

My Classmates esp. Atul , Nay, Ashman n every DMC 3C members. Sayang kamu!!

My Debate members esp. Padin, Nora, Nadia, Afiq n yang lain.. Love you guys.

My Lecturers: Sir Kimi, Sir Rusydi, Miss Rossalynn, Miss Yazmin, Madam Sheila, Ustazah Noraini, Pak Abu, Madam Ashmalia

dan semua warga UiTM Lendu!!

Take Care!!
:):):):)
Wassalam.

Thursday, November 5, 2009

Happy Birthday Kak Aisyah:)







Despite of keadaan kolej aku yang ketiadaan air semalam dan hari ini, ditambah dengan kegelian memijak lantai yang airnya bertakung dek masalah kebocoran, kegelisahan menantikan 2 lagi paper final exam dan pelbagai kesulitan lagi, saya tak akan pernah lupa hari jadi seseorang yang sangat saya sayangi.

AISYAH ABDUL RAZAK

Memori dan kenangan bersamamu tak akan pernah luput dari ingatan.
Semoga kakanda Aisyah berbahagia di Ireland:)
Semoga ikatan ini takkan putus dan stay VOGUE!!

Selamat Hari Jadi Yang Ke-20 Kak Aisyah a.k.a SASHA SHONDAY :)

Saturday, October 17, 2009

Perdana Menteri

Salam semua. Lama tak update blog.
Sampai org cakap
" Sibuk mengalahkan Perdana Menteri"
Hahahaha.
Akan kembali menulis dalam waktu terdekat.

p/s: Berat mata memandang, berat lagi mahu yang memikul:p (MOTIF)

Sunday, August 30, 2009

Merdeka:)

Salam 1Malaysia kepada semua pembaca blog.
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan buat semua warga Malaysia terutamanya kepada para pemimpin.
Beberapa minit lagi akan genaplah 52 tahun Malaysia mengecapi kemerdekaan, satu keadaan di mana kita perlu menghargainya jika kita tahu betapa sukar dan berusaha para pemimpin terdahulu memperjuangkannya.
Semoga diri saya, anda dan semua dapat menyelami erti kemerdekaan yang sebenar agar kita masih berpijak di bumi yang nyata yang kita rakyat Malaysia.

Semoga Malaysia akan lebih aman, lebih berjaya baik dari ekonomi, sosial mahupun politik.
Saya sayangkan negara saya dan berjanji akan cinta selama-lamanya untukmu, MALAYSIA.

Artis : Dato' Siti Nurhaliza
Komposer : Aubrey Suwito
Penulis Lirik : Dato' Siti Nurhaliza
Tajuk : Satu Malaysia

Kejayaanmu
Kebanggaanku
Semuanya atas satu perjuangan

Kesyukuranku
Keamananmu
Segalanya atas satu perpaduan

Rakyat bersatu seiring dan maju
Pencapaian jadi mercu

Satu tak mengenal bangsa
Tak memisahkan kita
Terus perkasa

Kita satu Malaysia
Teguh ikrar bersama
Negaraku tercinta
Satu bangsa Satu Malaysia

Thursday, August 20, 2009

Syaaban Pun Berbayu, Ramadhan Pun Bertamu

Salam buat semua pembaca blog.
Saya pasti di saat ini, semua umat Islam di seluruh dunia terutamanya di Malaysia berasa gembira menantikan kedatangan Ramadhan kali ini.
Ya. Peluang berbuka bersama-sama keluarga tercinta sudah pasti memberikan satu erti kemanisan yang amat mendalam.
Bulan Ramadhan juga adalah bulan di mana, kebanyakan umat Islam mengambil kesempatan mendekatkan diri kepada-Nya.
Tarawikh, puasa serta doa merupakan aktiviti harian yang saya kira bakal diisi dengan keimanan yang bercambah merafa'kan syukur kepada-Nya atas segala nikmat yang telah diberikan.

Ramadhan kali ini mungkin juga berbeza bagi sesetengah dari kita yang menyambutnya tanpa belaian orang yang tersayang di sisi. Peluang berbuka puasa bersama arwah nenek tercinta Ramadhan lepas masih lagi segar diingatan. Bila tiba Ramadhan hati jadi sayu bila teringatkan saat-saat manis ke Bazar Ramadhan bersama arwah abang yang tersayang. Walaupun mereka berdua tiada lagi disisi, saya pasti bukan sahaja diri ini yang merindui. Semoga kalian tenang bersama-Nya.

Ramadhan mencabar kita semua dari segi ketahanan semua aspek. Fizikal, mental, emosi dan spiritual bakal diduga sepanjang bulan ini. Ya. Kadang kala diri ini juga tewas. Berbelanja sakan di Bazar akibat akur dengan kehendak nafsu tetapi akhirnya juadah berlebih-lebihan. Semoga Ramadhan kali ini boleh saya jadikan platform mengawal nafsu saya. :)

Sambil itu, diri ini terfikir bagaimanlah agaknya saudara2 kita yang lain menyambut Ramadhan kali ini? Adakah seselamat kita di sini? Hanya doa mampu ditadahkan agar umat Islam kita di seantero dunia dapat menyambut kedatangan Ramadhan kali ini dengan penuh barakah, bukan dengan serakah berpayungkan darah.

Akhir kata selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak buat keluarga di Raub, seluruh warga UiTM terutamanya pensyarah serta rakan-rakan di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, warga SM Sains Tengku Abdullah, putera2 Lekir, orang2 kampung di Raub dan sesiapa sahaja yang mengenali diri ini dan tak dilupa; seluruh umat Islam.

Selamat Berpuasa!!!

Saturday, August 15, 2009

Rezeki. Nikmat. Ketentuan. Kerja Keras

Salam buat semua pembaca blog.
Agak lama diri ini tidak menyinggah ke blog sendiri.
Kesibukan menguruskan beberapa urusan.
Baiklah apa yang ingin saya kongsikan dengan anda semua hari ini adalah beberapa perkara yang saya kira boleh dikaitkan dengan kehidupan seharian kita.

1. Rezeki

Ya. Apa sahaja perkara yang saya, anda dan kita semua lakukan kitalah yang merancangkannya. Selebihnya urusan yang di atas sana. Saya percaya kepada rezeki. jika diri kita hebat mana sekalipun, namun jika rezeki kita belum ditentukan-Nya. pasti kita tidak akan dapat menikmatinya. Teringat akan kata-kata bonda yang jika sesuap nasi itu bukanlah rezeki kita, takdirnya baru hendak menyuap ke mulut pun jatuh.

2. Nikmat

Alhamdulillah. Pertamanya saya bersyukur kepada Allah S.W.T yang telah banyak memberikan nikmat kepada kita sekalian alam. Bagi saya, tiada apa ynag lebih berharga dari diberikan nikmat yang cukup besar yakni Iman dan Islam. Rasanya tidak layak untuk berbicara mengenai kedua-dua "I" ini yang saya kira tanggungjawabnya cukup besar. Nikmat yang saya maksudkan ialah nikmat sebagai seorang insan yang diberi peluang untuk hidup dengan harapan. Harapan dari insan2 yang saya kira juga sebagai nikmat, iaitu keluarga kita. Oleh itu, menuntut ilmu dengan sebaik2nya serta dengan penuh semangat adalah salah satu cara kita menghargai nikmat2 tersebut.

3. Ketentuan

Perkara ini bukanlah sesuatu yang di bawah kawalan kita. Kita hanya merancang namun Tuhan yang menentukan. Segala ketentuan-Nya sama ada baik atau buruk kita terima dengan hati yang terbuka, tabah dan sabar kerana saya pasti di saat itu, emosi serta elemen spiritual kita berada di tahap yang paling sukar di mana kedua-duanya perlu dikawal.
Nilailah dari sudut yang positif agar diri kita dapat melakukan penghijrahan yang murni menentang nilai negatif.

4. Kerja Keras

Usaha yang berterusan dan dilakukan secara komited memungkinkan kita dapat mencapai kejayaan yang kita idamkan. Allah S.W.T sendiri menuntut umat Islam untuk berusaha memperbaiki taraf hidup masing-masing tidak kiralah dari aspek siasah, ekonomi mahupun pergaulan. Saya petik satu madah pujangga yang saya kira menarik untuk direnungkan bersama

"Berjaya dengan USAHA, satu kepuasan,
Berjaya tanpa USAHA, satu kebetulan,
Gagal dengan USAHA, satu ketentuan,
Gagal dengan USAHA, satu penyesalan."

Kesimpulan yang dapat saya buat, berusahalah selagi mana anda daya kerana Allah itu Maha Adil, Maha Penyayang. Pasti setimpal balasan dari-Nya terhadap segala kerja keras kita. Amin.

Yang pasti keeempat-empat aspek ini saling berkait dan dapat kita rumuskan sebegini.

"Rezeki tidak akan datang bergolek tanpa kerja keras, kerana segala nikmat dari-Nya adalah satu ketentuan berdasarkan satu penilaian; HATI."

Kepada tanah kita datang, kepada tanah kita kembali. Amin.

Monday, August 3, 2009

Skrip 7707: Penilaian Dari Seorang Insan



Salam buat semua pembaca blog.
Diharapkan semua pembaca blog berada dalam keadaan sihat dan sejahtera hendak-Nya.
Semalam saya telah ke pawagam untuk menonton satu filem seram hasil karya pengarah tempatan yang tidak asing lagi, Prof. Madya A.Razak Mohideen iaitu filem Skrip 7707.

Baiklah. Suasana di dalam panggung agak lengang. Kurang dari 30 orang datang menonton.
Ya. Mungkin kerana filem ini sudahpun lama ditayangkan. Tidak dinafikan pengaruh filem-filem baru yang lain seperti The Proposal dan Setem yang tempiasnya turut mengenai Skrip 7707.

Saya sebenarnya bukanlah seorang yang terlalu berani namun saya gemar menonton filem-filem bergenre sebegini terutamanya filem-filem seram tempatan. Sebut sahaja Jangan Pandang belakang, Jangan Tegur, Pontianak Harum Sundal Malam dan pelbagai lagi filem seram yang lain, hampir kesemuanya telah saya tontoni.

Mengambil konsep yang saya kira lebih kurang sama dengan "4-Bia@Phobia", sebuah filem seram dari Thailand, Skrip 7707 yang menggabungkan 9 buah kisah seram yang kebanyakkannya sudah sebati dengan budaya kita cuba memaparkan kelainan yang tersendiri. Bak kata Prof. Madya melalui kajiannya tentang filem seram tempatan yang lambat kemuncak seramnya, satu pujian wajar diberikan kepada Prof serta seluruh tenaga produksi Skrip 7707 kerana berani tampil dengan kelainan.
Kisah 1: Hantu Perempuan di Asrama

Kisah ini agak klise bagi mereka yang pernah tinggal di asrama. Ya. Bilik yang menyeramkan dan kisah orang bunuh diri. Apa yang kelakarnya ialah pelakon yang memegang watak hantu dalam kisah ini iaitu Kenchana Dewi. Beliau yang lebih dikenali dengan watak komedi bagaimanapun harus diberikan pujian di atas keberanian beliau menunjukkan pelbagai variasi watak. Anda telah buktikan yang anda bukanlah calang-calang pelakon.

Komen:
Bagi saya, kisah ini adalah kisah yang paling kurang meter keseramannya. Cuma saya tertanya, apakah yang berlaku kepada Pekin selepas beliau dibawa oleh rakan-rakannya?

Kisah 2: Hantu dalam Lif

Memegang watak sebagai seorang pelajar Mass Comm, Que Haidar berjaya membawakan watknya dengan baik. Sekali lagi, pelakon komedi Sharifah Shahira membawakan watak hantu. Apa yang kurang di sini saya rasakan kesan solekan hantu pada Sharifah Shahira yang saya lihat tidak begitu menyeramkan.

Komen:
Babak juntaian rambut yang keluar dari lubang penghawa dingin itu agak menjadi.

Kisah 3: Hantu pemakan bayi a.k.a bidan puaka

Mak Jah memgang watak sebagai seorang bidan yang terkenal. Namun ketika Almy Nadia, anak kepada Ruminah Sidek ingin bersalin, ada hantu yang telah menyamar sebagai Mak Jah dan telah memakan bayi Almy Nadia dan menyebabkan Almy Nadia mati akibat kehilangan banyak darah. Mak Jah yang mempunyai ilmu dalam perubatan tradisional telah menghapuskan hantu tersebut menggunakan sebilah keris.

Komen:
Saya tidak puas melihat aksi Mak Jah melawan hantu tersebut.

Kisah 4: Kisah hantu roh yang tidak tenteram di sebuah wad

Seorang wanita telah ditahan di wad dan telah dilawati oleh rakan-rakannya. Sesampainya di sana mereka telah membuat bising tanpa menyedari ada makhluk lain berada di situ. Mereka kemudiannya telah ditegur oleh seorang orang tua yang sebenarnya sudah mati. Mereka kemudiannya dikejar dan lari lintang pukang.

Komen
Cerita yang agak tergantung kerana tidak diceritakan siapakah lelaki tersebut dan kaitannya dengan wad tersebut.

Kisah 5: Kisah mayat berubah wajah

Seorang penjaga rumah mayat terkejut apabila mendapati satu mayat telah berubah wajah. Dia didatangi oleh Seniwati Mariani sebagai emak kepada mayat tersebut dan Seniwati Mariani menceritakan tentang perilaku si mati semasa hidup. Namun, dia terkejut kerana mendapati yang Seniwati Mariani sebenarnya telah meninggal lima tahun dahulu.

Komen:
Cerita yang agak bagus pengolahannya cuma kurang berjaya dari segi mood seram itu sendiri.
Kisah 6: Kisah seorang mayat pemuda yang datang menuntut haknya

Seorang pemuda yang mati dalam sebuah kemalangan telah pulang ke rumahnya bagi menuntut haknya yang sebenarnya adalah jarinya yang tersangkut di motosikalnya. Kedatangan pemuda ini hanyalah disedari oleh adik perempuaannya yang berusia awal 10 tahun.

Komen:
Kesan seram yang ditunjukkan pada pemuda tersebut agak kurang menjadi.

Kisah 7: Kisah wanita yang diganggu roh anaknya yang digugurkan

Fasha Sanda melakonkan watak perempuan muda yang mengandung anak luar nikah hasil hubungan terlarang dengan seorang pemuda. Akibat pemuda tersebut tidak mahu bertanggungjawab ke atasnya, Fasha mengambil keputusan untuk menggugurkan anak dalam kandungannya sendiri menggunakan cara kampung. Kemudian, Fasha diganggu oleh roh anaknya sehingga dia terjatuh ke dalam sebuah perigi.

Komen: Babak gugur kandungan jika tidak silap saya telah dipotong oleh LPF namun tergelak sendirian bila melihatkan patung mainan yang digunakan sebagai bayi:)

Kisah 8: Kisah roh yang datang menuntut bela

Jehan Miskin membawa watak seorang penarik kereta yang juga seorang bouncer. Akibat kedegilannya yang telah membunuh seorang lelaki dan mencampakkan lelaki tersebut ke dalam gaung, roh lelaki tersebut menuntut bela dan membunuh Jehan.

Komen:
Cerita agak klise tanpa ada sebarang olahan yang menarik.

Kisah 9: Kisah hantu di hospital lama

Sekumpulan remaja telah pergi ke sebuah hospital loama untuk menyiasat mengenai misteri hospital tersebut. Di sana, pelbagai perkara menyeramkan berlaku. Seorang pemuda yang terlalu berani dan suka cakap besar akhirnya mengaku kalah dan takut kerana melihat video rakaman kawannya yang ada gambar hantu perempuan.

Komen:
Cerita yang saya rasa paling berkesan namun bukan yang terbaik.

Secara keseluruhannya, saya memberikan 2.5 bintang kepada filem ini. Jika anda tidak bersetuju dengan pandangan saya terpulang. Kita semestinya mempunyai selera yang berbeza. Tepuk dada tanya selera. Tepuk minda tanya hati. Semoga terhibur dengan ulasan saya. Salam:)

Tuesday, July 28, 2009

Kelalaian. Hanyut. Ingkar.

Salam buat semua pembaca blog.
Diharapkan semuanya berada dalam keadaan sihat sejahtera.
Entri kali ini hanyalah satu bentuk renungan untuk diri saya dan mungkin anda juga boleh memanfaatkannya bersama.

Dalam hidup ini, sudah menjadi satu fitrah untuk manusia lupa, lalai seketika atau mungkin juga dalam jangka masa yang lama dalam dunia yang mereka
ciptakan.

Ya.

Kita lupa pada-Nya yang banyak memberi kita nikmat.
Betul cakap mak, macam mana Allah nak ingat kita kalau kita tak ingat Allah.
Hurmm.

Sepatutnya, kita bersujud kepada-Nya dan tidakkah kita ingat akan perjanjian yang kita lakukan dengan-Nya sewaktu melafazkan kalimah shahadah.

Semoga hari ini lebih baik dari hari semalam, esok lebih baik dari hari ini dan hari-hari yang mendatang akan lebih baik dari hari-hari yang sebelumnya.

Dan semoga diri ini menjadi lebih baik dan terus istiqamah merafa'kan doa buat-Nya.
Amin.

Sunday, July 26, 2009

Memori

Salam buat semua pembaca blog.
Sudah lama rasanya tidak mengemaskini blog yang tidak seberapa ini.
Alasannya tetap sama. Sibuk.
Ya, kalau dikira sibuknya kita ni, sudah pasti tidak ada satu kerja pun yang terlunas.
Setuju atau tidak terpulang tetapi itu hanyalah pandangan peribadi saya.

Baru saja kembali ke kampus setelah berehat selama seminggu.
Ya, tidak banyak perkara yang saya buat cuti ini melainkan mendapat kepuasan menjaga seorang insan yang saya amat sayangi sehingga ke hembusan nafas yang terakhir.
Sepanjang saya menjaga beliau, tidak terlintas pun di minda ini yang beliau akan pergi meninggalkan saya dan keluarga buat selamanya.
8 tahun beliau tinggal bersama keluarga saya.
Kehilangan beliau cukup dirasakan.

Namun, kehidupan perlu diteruskan dengan tabah, sabar, cekal dan tekad.

Buat Allahyarham Bainah Binti Mat Akit, nenda yang tercinta, semoga ditempatkan bersama insan-insan yang terpilih dan beriman bersama Allah S.W.T.
Al-Fatihah.

p/s: Terima kasih kepada rakan-rakan di atas kiriman SMS mahupun ucapan takziah. Saya begitu menghargainya. Semoga anda semua berada di bawah lindungan-Nya selalu. Amin.

Saturday, July 11, 2009

Demi Masa

Salam buat semua pembaca yang sudi singgah ke blog ini.
Minggu pertama kelas sudah berakhir.
Banyak perkara baru yang berlaku.
Pensyarah-pensyarah baru.
Rakan-rakan baru.
Suasana pembelajaran yang baru.
Dan banyak lagi.

Beberapa pensyarah seperti Miss Rossalynn (journalism), Miss Fatimah Yazmin (public relations), Mr. Rusydi (graphic) and Mr. Hakimi (photo comm) mula memberikan gambaran awal tentang betapa sukarnya keadaan yang akan kami hadapi di sepanjang pengajian semester ketiga ini.

Rumusan yang dapat dibuat.

Kerja yang tidak bertangguh.

Ya. Saya percaya pada usaha.
Bak kata emak, orang bodoh kalau usaha, boleh jadi pandai tapi kalau dah pandai tapi tak usaha, lain jadinya.
Saya pegang azimat itu di sepanjang saya berada di sini.
Hanya usaha yang saya kira adalah senjata paling ampuh untuk berjaya.

Allah S.W.T sendiri ada menyebut yang nasib sesuatu kaum tidak akan berubah melainkna mereka sendiri yang mengubahnya.

Kepada keluarga di Raub, saya berjanji yang saya akan melunaskan tanggungjawab saya sebaik mungkin semester ini.
Doakan saya.
Amin.

Semoga semester ini lebih baik dari semester-semester lepas buat saya dan anda semua.
Wassalam.

Friday, July 3, 2009

Selamat Datang Perjuangan

Salam buat semua pembaca yang sudi singgah ke blog ini.
Rasanya sudah lama blog ini tidak di kemaskinikan.
Agak sibuk bulan lepas.
Baru sahaja habis menguruskan pelajar2 baru UiTM.
Minggu Mesra Siswa memang memenatkan tetapi memberikan kepuasan dan pengalaman baru yang saya kira amat berharga.
Amat menguji ketahanan fizikal dan mental.
Ditempatkan di Biro Dewan dan Protokol bukanlah sesuatu yang mudah.
Hampir 2000 ragam pelajar terpaksa dilayani sewaktu masuk dan berada di dalam dewan.
Namun, perasaan ini gembira tatkala ada insan2 yang menghargai.
Kepada semua mahasiswa-mahasiswi UiTM Melaka yang baru, all the best in your study:)

Perasaan ketika ini.
Rindu rumah serta isinya (mak, abah, etc.)
dan rindu
RAUB.

Isnin ni kuliah pertama semester ini bermula.
Gementar + teruja untuk belajar mengenai benda2 baru.
Semoga semester kali ini dapat menjadi lebih baik dari semester lepas baik dari segi pengurusan masa, keputusan dan sebagainya.
Diharap semua berjalan dengan lancar.
Amin.

Sehingga ketemu di lain masa. :)
Selamat belajar:)

Wednesday, May 27, 2009

Semuanya telah berakhir:)

Salam kepada semua pembaca blog saya.
Kesemua 6 perlawanan bagi pasukan saya, Melaka C.
Berikut adalah keputusan perlawanan saya.

Pusingan 1
Usul: KPI Menjamin Kualiti Perkhidmatan Awam
Kerajaan: UiTM Melaka C
Pembangkang: UiTM Pahang B
Keputusan: Kalah

Pusingan 2
Usul: Krisis Ekonomi: Sektor Pertanian Perisainya
Kerajaan: UiTM Sabah
Pembangkang: UiTM Melaka C
Keputusan: Kalah

Pusingan 3
Usul: Imuniti Raja-Raja Perlu Dikembalikan
Kerajaan: UiTM Melaka C
Pembangkang: UiTM Sarawak
Keputusan: Kalah

Pusingan 4
Usul: Suruhanjaya Perlantikan Hakim Memulihkan Keyakinan Rakyat
Kerajaan: UiTM Melaka C
Pembangkang: UiTM Kedah B
Keputusan: Kalah

Pusingan 5
Usul: Wawasan 2020 Semakin Dilupakan
Kerajaan: UiTM Melaka C
Pembangkang: UiTM Perak C
Keputusan: Menang

Pusingan 6
Usul: Keselamatan Awam Lebih Penting Daripada Hak Asasi
Kerajaan: UiTM Melaka C
Pembangkang: UTM Perlis A
Keputusan: Menang

Walaupun tidak berjaya ke peringkat seterusnya, namun saya kira pengalaman ini adalah sesuatu yang berharga untuk saya dan rakan-rakan debat yang lain. Terima kasih Arau!! Insya-Allah edisi depan ketemu lagi.:)

Monday, May 25, 2009

Akhirnya tiba di bumi Perlis:)

Salam kepada semua pembaca blog.
Saya baru sahaja tiba di UiTM Arau petang tadi bagi mewakili UiTM Melaka untuk Kejohanan Debat Terbuka Arau 2009.
Sangat cantik pemandangan di sini dengan sawah-sawah yang menghijau.
Baiklah, esok saya akan memulakan rentak saya di kejohanan ini bersama dua orang lagi ahli sepasukan saya, Abg Fadh dan Kak Ain.
Semoga kejayaan mengiringi kami bertiga. Amin.
Buat dua pasukan yang lain juga, saya doakan agar kalian juga dapat mengecapi kejayaan yang kita impikan.
Semoga kejohanan ini membawa 1001 manfaat kepada kita dalam perjalanan mematangkan kita.

Berikut adalah senarai usul kejohanan ini.

1. Satu Malaysia pemangkin pembentukan negara bangsa
2. Akta Perlindungan Maklumat Peribadi wajar digubal
3. Bank Dunia penyelamat negara dunia ketiga
4. Bola sepak tidak layak menjadi sukan teras negara
5. Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air
6. Demi ekonomi, kerajaan campuran wajar dibentuk
7. Demokrasi nyawa keamanan dunia
8. Earth Hour hanya gimik
9. Fenomena lompat parti perlu dihalang
10. Guru perlu dibenarkan berpolitik
11. Hak asasi penyelesaian ketidakadilan
12. Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji, pecah semua
13. Imuniti Raja-Raja perlu dikembalikan
14. Industri automotif negara sudah menjadi liabiliti
15. Jaringan sosial di Internet: Penjajahan bentuk baru
16. Kawalan harga barang hanya menguntungkan pengguna
17. Kementerian Perpaduan perlu diwujudkan semula
18. Kereta hibrid mampu mengurangkan pencemaran
19. Kesatuan Eropah wajar menerima Turki
20. Keselamatan awam lebih penting daripada hak asasi
21. Kontrak sosial wajar ditamatkan
22. KPI menjamin kualiti perkhidmatan awam
23. Krisis ekonomi: Sektor pertanian perisainya
24. Liberalisasi kewangan menjejaskan Bumiputera
25. Macam timun dengan durian: menggelek luka, kena gelek pun luka
26. Negara dunia ketiga perlu teknologi nuklear
27. Nisbah lagu tempatan dan antarabangsa di radio wajar
28. Nyiur setandan tetapi berlain-lain jadinya
29. Pakej rangsangan ekonomi Malaysia ala kadar
30. Pasaran bebas berat sebelah
31. PBB perlu lebih peka
32. Pelan pemulihan ekonomi Amerika menguntungkan
33. Pemansuhan MECD merencatkan pertumbuhan IKS
34. Pembangunan modal insan : Indah khabar dari rupa
35. Pemotongan gaji lebih berkesan daripada pemberhentian pekerja
36. Pencemaran alam sekitar salah industri
37. Pengurusan ekonomi Asia setanding Eropah
38. Rakan Muda : Seperti melepaskan batuk di tangga
39. Sekolah jenis kebangsaan masih relevan
40. Sektor korporat wajar menaja konsert artis tempatan
41. Singapura: Gunting dalam lipatan
42. Suruhanjaya Perlantikan Hakim memulihkan keyakinan rakyat
43. Tahun persekolahan di Malaysia wajar dikurangkan
44. Tapak Warisan Dunia di Malaysia harus ditambah
45. Teknologi hijau senjata terbaik
46. Tentera pengaman ASEAN diperlukan di Myanmar
47. Transformasi negara bangsa buntu
48. Universiti Apex: Satu sudah mencukupi
49. Unsur tahyul dalam filem tempatan membimbangkan
50. Wawasan 2020 semakin dilupakan

(sangat merindui keluarga di Raub)

Tuesday, May 19, 2009

Firasat

Salam buat semua pembaca blog...
Di harap semua sihat hendak-Nya...
Hurmm...baru-baru ini sewaktu membuat persembahan di Kuantan, saya telah diminta oleh pihak Taman Budaya menyanyikan lagu dari To'ki bertajuk Firasat...
Lagu yang berentak tradisional ini bagi saya amat indah melodinya dan yang paling saya suka, liriknya yang sangat puitis. Jadi, mari kita bersama2 hayati bait-bait lirik lagu hasil nukilan To'ki sepenuhnya.

Ku sangka laut rupanya sungai
Ahai luasnya
Tak nampak pulau di tengahnya
Ombak tak ada

Firasat nun jauh
Datang dekat baru jumpa
Melihat nun jauh hai
Baik datang lihat

Melihat orang dari jauh
Baik selidik dulu
Hai jangan cuba nak mengata
Orang tak berdosa

Bersangka buruk jangan sesekali
Mengumpat mengata atau hasad dengki

Hormati tak kira tua muda
Berbudi berpada-pada
Berbaik sesama insani
Tak kira keturunan

P/S: Lagu ini juga pernah memasuki peringkat akhir Juara Lagu 1998 tetapi tewas kepada Cindai nyanyian Dato' Siti Nurhaliza.

Saturday, May 9, 2009

Alhamdulillah. Selamat tinggal Semester 2, Semester 3 pasti mencabar!!

Salam buat semua pembaca blog.
Alhamdulillah, baru habis kertas BEL 260.
Bersyukur sebab dapat habiskan semester 2 dengan tenang.
Hurmm..semester nie ternyata lebih baik dari semester lepas dari segi pengurusan masa dan pembelajaran.
Semester ni jugak byk kenangan manis. Dapat 1st Pertandingan Nyanyian Fund For Charity n 1st Suara Klasik Feskom. Bersyukur sangat2 sebab Allah dah anugerahkan bakat nie.
Dari segi assignment plak, semester nie lebih memahami apa itu Literature Review dan Research Findings.
Dapat g Karangkraf dan temu ramah dua penari tarian klasik India for Human Comm.
Di kolej, rasa selesa dengan bilik yang telah dihias cantik dan bersih.
Dan happy sebab dapat bilik terbaik Kolej Lekir.
Carry Marks? Alhamdulillah. Semua okay except for Mass Media tak dapat lg. Nak four flat semester nie. Doa2kanlah yer!!:)

BEL 260: 50/60
CTU 151: 32/40
COM 164: 42/50
COM 163: 58/70
COM 165: 66/70

Thanks to Encik Fazlul, Madam Nalini, Madam Noraini, Miss Farrah, Ustazah Syarifah Adura, Mr. Shahnawi n Miss Khairunnisa atas segala ilmu dan tunjuk ajar yang anda beri. Halalkan yer!!:)

Semester depan lebih mencabar. Dengan 2 subjek yang memerlukan kemahiran yang tinggi (Photo dan Graphic), harap dapat tunjuk ajar dari lecturer dan kawan2.
Oh ya! Semester depan diri ini berada dalam kelas baru, DMC 3C bersama beberapa muka baru dan mostly classmate lama. Diharap dapat bekerjasama yer!!

Debat.

Dapat terpilih mewakili UiTM untuk Debat Integriti tapi terpaksa tolak sebab macam takder cuti semester nanti.
Why? Lihat.

11 Mei-14 Mei: Latihan Pusat Debat Integriti di UiTM Shah Alam
15 Mei-19 Mei: Debat Integriti di UTM, Skudai, Johor
20 Mei-24 Mei: Latihan Debat Terbuka Arau di Melaka
25 Mei- 30 Mei: Debat Terbuka Arau di Perlis
1 Jun- 10 Jun: Latihan Pusat Debat Perpaduan dan Debat FOMCA di UiTM Shah Alam
11 Jun-20 Jun: Debat FOMCA dan Debat Perpaduan
Akhir Jun: Kalau dapat jd PM, terpaksa balik kampus awal

See!. Sebab tu, tolak yang intergriti. Kalau tak, cam takde cuti. Waa...
Dah lah sem nie balik dua kali jer.
Raub pun dah tak kenal saya.:P

Hurmm. Baiklah. Cukuplah coretan saya setakat ini. Buat semua warga UiTM Melaka, selamat bercuti dan semoga selamat sampai di rumah dan kampung halaman tercinta.
Semoga kita berjumpa lagi semester hadapan.
Salam dan muahxx!!:)

Selamat Hari Ibu!!

Buat semua insan yang bergelar ibu, emak, ummi, mama atau apapun panggilan yang diberikan kepada insan ini, selamat menyambut hari yang khas untuk meraikan anda.
Semoga kita yang masih merasakan kasih sayang mereka ini, hargailah sementara kudrat masih ada.
Pada yang telah pergi, hanya doa yang mampu kita iringi namun percayalah yang mereka juga akan sentiasa mendoakan yang terbaik buat kita, seorang ANAK.
Selamat Hari Ibu khususnya buat Puan Siti Isah Wan Muhammad dan semua ibu2 yang lain:)

Duhai apakah gerangan budi balasan
Bagi insan melahirkan, membesarkan

Bercucuran airmata bila mengenangkan
Betapakah besar budi ibunda berikan
Siang malam menderita
Hingga entah bila
Sungguh besar pengorbanan
Ibunda berikan

Tiada bahagia jika tiada
Doa puja restu
Syurga itu telapak kaki ibu

Thursday, May 7, 2009

What A Why-Fi Day!!

Actually, i'm sure most of UiTM Malacca students were very happy with our very own first WIFI in campus.
Just be discovered this evening.
Everyone was very excited.
I'm happy for you guys.
But no MySpace:P
Hahahahahaha

(Why the connection in my college is slow?)

Apparently, i don't have any MySpace account (used to have but just delete it two days ago)
I just love Facebook...

By the way, Celia was eliminated from America's Next Top Model.
Sad because she actually has more potential than Aminat.

Another two papers, i'm done.
Will be going out to DP to meet someone.
Salam n Nite!!

Tuesday, May 5, 2009

Top 4 America's Next Top Model Cycle 12: Who Will Be Eliminated Tonight?

Allison Harvard

Aminat Ayinde

Celia Ammerman

Teyona Anderson

Monday, May 4, 2009

Mass Media Is Over

COM 161 is over.
Thanks Puan Noraini.
Will be missing you:)
Hope i'll get an 'A'.

Sunday, May 3, 2009

Lentera Timur: Album Terbaik AIM 16



Tahniah diucapkan kepada Dato' Siti Nurhaliza di atas kemenangan beliau dalam majlis Anugerah Industri Muzik tanah air.

Ternyata Lentera Timur memang berkualiti apabila berjaya memenangi anugerah utama dan paling berprestij dalam majlis anugerah yang saya kira di antara majlis anugerah yang paling dinantikan kerana konsepnya yang berbeza, karya dinilai oleh juri-juri professional bukan seperti anugerah-anugerah lain yang medium penilaiannya berdasarkan undian peminat.

Juri telah bersuara, Lentera Timur diangkat menjadi Album Terbaik AIM 16.

Tahniah kepada pihak produksi, komposer dan penerbitan serta seluruh krew yang telah berhempas pulas menjadikan Lentera Timur sebuah karya yang saya kira agung.

Secara jujurnya, saya agak kecewa kerana Di Taman Teman tewas di tangan Nafas Cahaya bagi kategori Lagu Pop Etnik Terbaik. Namun begitu, kemantapan vokal Dato' Siti Nurhaliza memang tidak dapat ditandingi lagi. Menerusi lagu Di Taman Teman, Dato' Siti Nurhaliza berjaya mengenepikan Shila, Dina dan Ayu yang kesemuanya merupakan pendatang baru dalam industri hiburan tanah air.

Aubrey Suwito berjaya membuktikan kehebatannya dan juga kreativitinya dalam penggubahan lagu apabila lagu tema Spa Q nyanyian Dato' Siti Nurhaliza, Pada Cinta-Nya berjaya mengungguli kategori Susunan Lagu Terbaik.

Apa-apapun seluruh majlis berjaya ditangani dengan baik oleh Adflin Shauki, Bob Lokman dan Adibah Noor. Cuma saya kira senarai persembahan pada malam semalam, tidak berapa menarik. Tahniah diucapkan kepada Ramli MS di atas susunan muzik majlis malam tadi.
Semoga AIM 17 bakal membawa perubahan yang lebih besar lagi buat industri muzik tanah air.

My Favourite Song in Lentera Timur

1. Cinta Ini- 10/10
2. Di Taman Teman- 10/10
3. Ada Masa Mata- 10/10
4. Jelmakanlah Ayumu- 9.5/10
5. Di Kayangan Kita- 9.5/10
6. Rasa Antara Kita- 9/10
7. Bintang Malam- 9/10
8. Joget Menanti Kasih- 8/10
9. Bulan Yang Mesra- 8/10
10. Senyum Minang Manis- 7.5/10
11. Seloka Budi- 7/10

Friday, May 1, 2009

Happy Birthday Kak Ara!!!


Selamat Ulang Tahun Kelahiran buat insan yang saya kira begitu bermakna dalam hidup ini.

Siti Nuhara Binti Riduan

Semoga berbahagia di tanah Manipal.

I will always love you.

For all those times you stood by me
For all the truth that you made me see
For all the joy you brought to my life
For all the wrong that you made right
For every dream you made come true
For all the love I found in you
I’ll be forever thankful baby
You’re the one who held me up
Never let me fall
You’re the one who saw me through through it all

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

You gave me wings and made me fly
You touched my hand I could touch the sky
I lost my faith, you gave it back to me
You said no star was out of reach
You stood by me and I stood tall
I had your love I had it all
I’m grateful for each day you gave me
Maybe I don’t know that much
But I know this much is true
I was blessed because I was loved by you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

You were always there for me
The tender wind that carried me
A light in the dark shining your love into my life
You’ve been my inspiration
Through the lies you were the truth
My world is a better place because of you

You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn’t speak
You were my eyes when I couldn’t see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn’t reach
You gave me faith ’coz you believed
I’m everything I am
Because you loved me

I’m everything I am
Because you loved me

One Finished, Three To Go!!

Let me begin this entry with a smile:)

I've just finish my first exam paper for this semester, COM 164: Introduction To Human Communication..

I woke up early this morning about 5.30 a.m, then take my shower, praying n study..
I'm really nervous because I don't exactly read chapter 8 n chapter 9..
But still study..

So, after revising few chapters, i now get ready myself to have my first test today:)

Before going out of my room, Abg Gaduk which is my roommate taht also has a paper today wish me luck.

Thanks:)

So, i went to Dewan Bendahara together with Ash, Raz n Emy.

We reached there about half an hour before the exam start.

It was a nerve breaking:(

I entered the exam hall, sitting in front of Siti Farha, between Faizah and Farahani n behind...(hurmmm)..beautiful Shafeena.

My table's number is 99!!

The moment I open the question paper, i was quite surprise n happy!!:)
What i read, come out n it's like totally past year's question

Essay Question

a) What is communication?
b) List down the communication component.

Alhamdulillah.
I answered it quite confident n just hope I can get an 'A'.
Another 38 marks from whole 50 marks i need to achieve my target.
Now what can i do, pray to Allah and hope for the best result.
Amin.

Wednesday, April 29, 2009

Selamat Ulang Tahun Izzat!!!

Kepada rakan rapatku, Mohd Izzat Bin Yusoff yang saya kira berada di Kampung Jelawat, Kelantan sekarang, selamat menyambut ulang tahun kelahiran yang ke 18!!
Dah tua dan cukup umur nampaknya:)
Sesungguhnya, anda adalah salah seorang insan hebat yang pernah saya kenal
Tahniah di atas kejayaan merangkul 10A dalam SPM yang lalu...
Semoga kejayaan mengiringi perjalananmu selepas ini...

P/s: Sorry, couldn't find your photos:P

Selamat Ulang tahun Sayang by Imran Ajmain

Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas
Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima
Cukup dengan salam dan manis doa

Aku ingin kau merasakan hebatnya cinta
Dan leburkan saja serpihan calar derita

Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita 'kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu

Tuesday, April 28, 2009

Penggabungan Kelas dan Percaturannya

Salam kepada semua pembaca blog saya...

Seperti yang anda dan saya sedia maklum, akan berlaku satu peristiwa penting khususnya bagi pelajar semester 2 dan 4 Diploma Komunikasi dan Media semester ini kerana akan adanya penggabungan kelas untuk mengurangkan jumlah kelas di samping memenuhkan ahli setiap kelas dengan semaksimum mungkin. Antara sebab utama hal ini berlaku adalah kerana fakulti kekurangan pensyarah. Jadi fokus saya pada hari ini adalah khusus kepada rakan-rakan saya di semester 2.

Penggabungan kelas ini akan menyebabkan kelas asal MassComm semester 2 akan mengecil dari 9 buah kelas ke hanya 7 buah kelas bermakna kelas H dan J akan lenyap. Ramai yang telah membuat kesimpulan awal tanpa mengetahui bagaimana semua ini diatur. Di antara andaian yang timbul ialah:

1. Kesemua nama akan diubah kembali dan pembahagian kelas adalah mengikut kehendak fakulti di mana pelajar tiada kuasa untuk memilih.

2. Pelajar-pelajar kelas H dan J akan dibahagikan secara sama rata bagi memenuhkan kelas yang sedia ada.

Namun, setelah saya berjumpa dengan koordinator program ini dua hari yang lalu, beliau telah menjelaskan bagaimana sebenarnya proses ini akan dilakukan.

a) Kelas H dan J memang akan tiada dan kita hanya ada 7 buah kelas iaitu DMC 3A. DMC 3B, DMC 3C, DMC 3D, DMC 3E, DMC 3F dan DMC 3G.

b) Secara automatiknya, kesemua kelas ini akan dikosongkan.

c) Hal ini membawa maksud pelajar-pelajar diberi kuasa (yang saya kira satu peluang) untuk memasuki mana-mana kelas yang ada dengan sesiapa sahaja yang mereka suka.

d) Namun syarat yang saya ketahui, setiap kelas haruslah mempunyai 28-29 orang pelajar.

e) Tentang kuota yang berkaitan dengan jantina, tidak pula saya ketahui.

f) Jadi, pelajar bolehlah memilih untuk bersama dengan mana-mana rakan MassCOmm yang mereka rasakan mampu bekerjasama dan masuk ke mana-mana kelas.

Sebenarnya, apa yang pihak fakulti mahukan adalah apa yang dinamakan "win-win situation" di mana semua pihak sekurangnya mendapat manfaat. Saya kira kita tentunya mahu bersama dengan rakan-rakan yang saya kira setia menemani kita sepanjang dua semester kita berada di sini. Namun kita harus menerimanya dari sudut yang positif. Antara kebaikan yang dapat saya simpulkan (berdasarkan pandangan peribadi saya)

1. Kita tidak tahu dengan insan bagaimanakah akan kita hadapi apabila kita berada di industri kelak namun ini seolah-olah cabaran dan latihan untuk kita berdepan dengan orang yang saya kira baru dan belajar mengenai kehidupan.

2. Kita juga dapat belajar dengan tenang kerana saya kira tidak akan ada lagi isu-isu tentang kekurangan pensyarah, pensyarah tiada dan sebagainya.

3. Ini adalah platform untuk kita menyerlahkan bakat dan kemampuan kita yang lebih tinggi kerana saya kira persaingan semakin sengit.

4. Cetusan idea yang bernas dan bermutu dapat dicerna melaui perkongsian kemahiran dan pengalaman dalam kalangan pelajar.

Saya pasti yang akan ada keadaan di mana rumah siap pahat berbunyi. Saya kira, kita tidak dapat untuk puaskan hati semua pihak namun penyelesaian yang terbaik pasti ada walaupun kadang-kala kita memberontak. Bagi saya, fokus kita di sini adalah untuk menimba ilmu dan saya kira peristiwa ini bagaikan memberi petanda betapa susahnya perjalanan kita untuk menuju ke puncak kejayaan. Selagi ada peluang untuk kita menapak, rebutlah dan gunakanlah sebaik mungkin. Jadikan sumber inspirasi kita sebagai motivasi terunggul dalam mencapai kejayaan. Jika insan itu adalah ibu bapa, maka tunjukkanlah kesungguhan kita. Semoga berjaya dalam peperiksaan akhir buat semua pelajar Diploma Komunikasi dan media, UiTM Melaka.

Berburu Ke Padang Datar,
Dapat Rusa Berbelang Kaki,
Berguru Kepalang Ajar,
Bagai Bunga Kembang Tak Jadi.

Saturday, April 25, 2009

Lagu yang mampu mengalirkan air mata...

Saya baru-baru ini terjumpa satu lagu yang saya kira puitis liriknya, juga sangat merdu melodinya..
Sangat menyentuh perasaan...
Lagu ini juga dijadikan lagu tema siri Dilema Wanita di TV1...
Hayatilah...


Sayang Padaku (Ost Dilema Wanita) - Kyai Kanjeng

Duka derita duka laraku didunia
Tidaklah aku sesali juga tak akan aku tangisi
Sesal kita apapun yang kurasakan dalam hidupku
Semoga tak membuatku kehilangan jernih jiwaku

Andaikan dunia mengusir aku dari buminya
Tak akan aku merintih juga tak akan aku mengemis
Ketidak adilan yang ditimpakan oleh manusia
Bukanlah alasan bagiku untuk membalasnya

Asalkan kerna itu
Tuhan menjadi sayang padaku
Segala kehendak-Nya
Menjadi syurga bagi cintaku

Bukanlah apa kata manusia yang ku ikuti
Tetapi pandangan Allah tuhanku yang kutakuti
Ada tiadaku semata-mata milik-Nya jua

Thursday, April 23, 2009

Top 5 America's Next Top Model: Review and Rankings

Yesterday on America's Next Top Model, Natalie Pack became the 8th girl that has been eliminated from the 12 edition of ANTM. Landing in the bottom two together with Aminat, Natalie was sent home because she failed to give different looks in her photos. While personally, i just don't like her because she is so arrogant and i found her boring. Well, at least my prediction is right this week. Surprisingly, Allison becoming the first girl to be called out by Tyra and the theme for the photoshoot of this week is Carmen Miranda's inspired posed with fruits (Brazillian woman). Fo won two challenge this week and she won the first challenge together with Natalie. As a reward, she got to grab 25 extra frames for her photoshoot from any girl and she picked Teyona as Teyona is the most competitive model in the bunch. So, next week the girls will go for a go-sees and will have a photoshoot with Nigel Barker. Who will be eliminated?

My Rankings and Scoreboard

Fifth place: Aminat



Carmen Miranda's Shot



After Makeover



Before Makeover



Beauty Shot

Reviews:
Aminat has great body porpotion as a model but her major problem is she failed to translate it into her photos. Most of Aminat's photos were just okay and not memorable. Aminat reminds me of Danielle + Stacy Ann from previous cycle. I just think Aminat will be the next girl to book flight ticket back to America if she is not improving.

Fourth Place: Fo



Carmen Miranda's Shot



After Makeover



Before Makeover



Beauty Shot

Reviews:
Fo is one of my favourite girl in this season and i think she has the freshest look for the CoverGirl itself. Fo is unique but her problem is her yoyo perfomance. Sometimes, she just nailed it but sometimes she is way back behind. I'm sure if Fo can come out from her safety zone, she will stand out in the crowd.

Thid Place: Celia



Carmen Miranda's Shot



After Makeover



Before Makeover



Beauty Shot

Reviews:
Celia is the oldest girl in this competition. Like in the previous cycle, the eldest usually won't be too far in the competition. However, Celia proof that age is not a factor. Her presence and her style in the competition make the judges proud. Celia has the aura and she is a charismatic model. After shine in the commercial, Celia continued to be my highlight for this season but same as Aminat, she needs to find her strength for her photoshoot.

Second Place: Allison



Carmen Miranda's Shot



After Makeover



Before Makeover



Beauty Shot

Reviews:
Allison is so cute and adorable. I just love her eyes. :)
anyway, i think this week Allison really make Tyra proud as she gave variuos faces and emotions in her photos. most of Allison's pictures before this just the same but she is improving and i have to give credits for that. On the other side, she just needs to work on her runway walk and her presence in front of the judges and she wll be on top.

First Place: Teyona



Carmen Miranda's Shot



Before Makeover



After Makeover



Beauty Shot

Reviews:
Since the pre-season photos, i really like Teyona. She has something inside her that makes me feel she's gonna win this. Her photos week after week just great even this week with only 25 frames, she managed to produce good photos. Her runway was so strong and i could say even the strongest in the bunch. Her personality also makes her special and she just needs to maintain her perfomance and give some attention to her telegenic aspect. After all, Teyona is my choice in becoming America's Next Top Model!!


Natalie in memory:)






Tuesday, April 21, 2009

IQ Test...

Aziff promoted this IQ test in his blog, then i try it and i was surprised and feel kinda lucky too:)
I think you should try it!!

Free IQ Test
Free-IQTest.net - Free IQ Test

Intelligence Interval Cognitive Designation
40 - 54 Severely challenged (Less than 1% of test takers)
55 - 69 Challenged (2.3% of test takers)
70 - 84 Below average
85 - 114 Average (68% of test takers)
115 - 129 Above average
130 - 144 Gifted (2.3% of test takers)
145 - 159 Genius (Less than 1% of test takers)
160 - 175 Extraordinary genius

Hidup Ini Terlalu Singkat Untuk Membenci

Kehidupan bagaikan sebuah pentas yang pelakonnya terdiri dari diri kita sendiri...
Kita bagaikan sekawan camar yang terbang bebas menghampar ke laut, masih mencari destinasi dan arah yang saya kira masih belum kita semua temui...
Dalam perjalanan menuju ke destinasi yang sehingga kini belum kita ketahui, pati suka dan dukalah teman yang paling setia menguji segala ketabahan dan kekuatan mental mahupun fizikal kita ini...
Kita pasti ditemani keluarga yang saya rasa menjadi nadi utama perjalanan kita...
Kadang-kadang, konflik berlaku tetapi semua itu tidak mampu memadamkan segala rasa kasih dan sayang antara kita...
Sementara masa masih ada untuk kita menatap satu-persatu wajah ahli keluarga kita di muka bumi ini, tataplah...
Sementara ruang masih memberi kesempatan untuk kita saling bergurau mesra sesama ahli keluarga kita di muka bumi ini, berguraulah sepuasnya...
Kerna esok mungkin kita tidak akan dapat lagi mendengar hela nafas mereka,
Kita tidak akan dapat lagi mendengar hilai tawa,
Kita tidak akan dapat lagi menikmati saat bermanja,
Jika ajal dan maut bagaikan bercerita tentang mereka,
Hanya takdir penentu segala...

Dalam perjalanan itu juga, akan ada insan yang datang sebagai teman...
Tidak kurang juga sebagai musuh...
Namun semua itu lumrah kehidupan,
Bukan semua orang suka akan kita, bukan semua orang benci akan kita...
Tapi kehidupan ini rasaku terlalu singkat untuk membenci...
Sempurnakah kita untuk menilai insan lain yang juga generasi Nabi Adam dan Hawa sebagai jelek,
Sempurnakah kita untuk menilai insan lain yang juga Umat Nabi Muhammad S.A.W sebagai pelik,
Kerna Tuhan Maha Adil...
Mungkin kita terperangkap dengan bayangan kita yang hanya bersandarkan kepada aspek fizikal semata-mata,
Seolah-olah dunia ini kita yang punya,
Namun tanpa kita sedari, kita hanya terperangkap dalam dimensi kealpaan dan ketandusan akal fikiran dan hati yang berpaksikan SYAITAN....

Apa2pun, kita sedar dunia hanyalah sekadar pinjaman,
Jadi cubalah sedaya upaya kita untuk menghargai setiap detik kita menghamba diri di dunia ini...
Akhir kata, hayatilah lirik dua lagu yang saya kira amat bermakna dalam hidup saya...

Dato' Siti Nurhaliza-Kurniaan Dalam Samaran

Kiambang hanyut ke muara
Perahu pulang ke penambang
Lambat laun kan bersua
Biarpun di gulung gelombang

Dugaan yang tak di sangka
Perpisahan yang dipaksa
Kurniaan yang dalam samaran
Itu yang ku harapkan

Berpijak pada bumi nyata
Bak miniti jambatan bara
Jalan yang mana harus kami lalui
Jalan lurus mereka halangi

Kita dibiar terapung
Di awangan cinta
Diperbudak-budakkan saja
bagaikan boneka cinta

Kerana kebangsawanan
Dan sandiwara mereka
Dua hati menjadi beku
Rela dilempar ke gurun debu
Walau apa hadapi bersama
Demi cinta...oh...
Cinta kita...

NORA-Secebis Harapan

Tika keheningan aku bagai dibuai
Dinginnya malam yang panjang
Tika kegelapan sayu unggas berdendang
Mengubat hati yang rawan
Bagaikan dinginnya malam yang suram
Begitulah diriku diibaratkan

Dalam kesamaran ku rempuhi ranjau
Biarpun payah ku teruskan
Siapa memandang tidakkan ku hirau
Biarpun pedih ku tahankan
Jamahlah bintang
Beri daku sinaran
Semoga hati ku cekal

Akan ku teruskan walau harus ditelan
Seribu nista di tangan

Terbanglah hai unggas bebas di awan
Agar kan tercapai sinar gemerlapan

Tuhan ku inginkan secebis harapan
Hanya padamu ku serahkan
Apakah kan ada ketulusan jiwa
Yang menilai ku seadanya

Tuhan ku inginkan secebis harapan
Hanya padamu ku serahkan

Tuhan ku inginkan secebis harapan
Ku pasrah padamu Tuhan
Tuhan......

Amin...

Monday, April 20, 2009

America's Next Top Model Cycle 12-Top 6

Cycle 12 of America's Next Top Model has down to Top 6...
All of the girls will be going to the land of Samba, Brazil...
So, these are the girls that still in the running towards becoming America's Next Top Model..
Who will be eliminated?



Teyona Anderson, 20
First Called-Out: Twice
Bottom Two Appearance: 0
Challenge Won: Once



Natalie Pack, 19
First Called-Out: 0
Bottom Two Appearance: 0
Challenge Won: Twice



Fo Potter, 19
First Called-Out: Once
Bottom Two Appearance: Once
Challenge Won: 0



Celia Ammerman, 25
First Called-Out: Once
Bottom Two Appearance: Once
Challenge Won: Twice



Aminat Ayinde, 21
First Called-Out: 0
Bottom Two Appearance: Once
Challenge Won: Once



Allison Harvard, 20
First Called-Out: Once
Bottom Two Appearance: Twice
Challenge Won: 0