Thursday, August 20, 2009

Syaaban Pun Berbayu, Ramadhan Pun Bertamu

Salam buat semua pembaca blog.
Saya pasti di saat ini, semua umat Islam di seluruh dunia terutamanya di Malaysia berasa gembira menantikan kedatangan Ramadhan kali ini.
Ya. Peluang berbuka bersama-sama keluarga tercinta sudah pasti memberikan satu erti kemanisan yang amat mendalam.
Bulan Ramadhan juga adalah bulan di mana, kebanyakan umat Islam mengambil kesempatan mendekatkan diri kepada-Nya.
Tarawikh, puasa serta doa merupakan aktiviti harian yang saya kira bakal diisi dengan keimanan yang bercambah merafa'kan syukur kepada-Nya atas segala nikmat yang telah diberikan.

Ramadhan kali ini mungkin juga berbeza bagi sesetengah dari kita yang menyambutnya tanpa belaian orang yang tersayang di sisi. Peluang berbuka puasa bersama arwah nenek tercinta Ramadhan lepas masih lagi segar diingatan. Bila tiba Ramadhan hati jadi sayu bila teringatkan saat-saat manis ke Bazar Ramadhan bersama arwah abang yang tersayang. Walaupun mereka berdua tiada lagi disisi, saya pasti bukan sahaja diri ini yang merindui. Semoga kalian tenang bersama-Nya.

Ramadhan mencabar kita semua dari segi ketahanan semua aspek. Fizikal, mental, emosi dan spiritual bakal diduga sepanjang bulan ini. Ya. Kadang kala diri ini juga tewas. Berbelanja sakan di Bazar akibat akur dengan kehendak nafsu tetapi akhirnya juadah berlebih-lebihan. Semoga Ramadhan kali ini boleh saya jadikan platform mengawal nafsu saya. :)

Sambil itu, diri ini terfikir bagaimanlah agaknya saudara2 kita yang lain menyambut Ramadhan kali ini? Adakah seselamat kita di sini? Hanya doa mampu ditadahkan agar umat Islam kita di seantero dunia dapat menyambut kedatangan Ramadhan kali ini dengan penuh barakah, bukan dengan serakah berpayungkan darah.

Akhir kata selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak buat keluarga di Raub, seluruh warga UiTM terutamanya pensyarah serta rakan-rakan di Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media, warga SM Sains Tengku Abdullah, putera2 Lekir, orang2 kampung di Raub dan sesiapa sahaja yang mengenali diri ini dan tak dilupa; seluruh umat Islam.

Selamat Berpuasa!!!

No comments: